2014Nr. 10 / 2014

COMPONENTA SI FUNCTIONAREA AMBREIAJULUI

Ambreiajul este inclus in transmisia automobilului in scopul compensarii principalelor dezavantaje ale motorului cu ardere interna, care constau in: imposibilitatea pornirii sub sarcina, existenta unei zone de functionare instabile si mersul neuniform al arborelui cotit.

 

 

 

Necesitatea includerii ambreiajului in transmisia automobilului este determinata de particularitatile functionarii acesteia, caracterizate mai ales de cuplarea si decuplarea cu motorul. Decuplarea este necesara la oprirea si franarea totala a automobilului sau schimbarea treptelor de viteza, iar cuplarea este necesara la pornirea din loc si dupa schimbarea treptelor de viteza. Cuplarea lina a arborelui primar al cutiei de viteze cu arborele cotit al motorului, care are o turatie ridicata, asigura cresterea transmisiei si fara socuri a sarcinii la dintii rotilor dintate si la piesele transmisiei, fapt care reduce uzura si elimina posibilitatea ruperii lor. Prin decuplarea transmisiei de motor, rotile dintate din cutia de viteze nu se mai afla sub sarcina si cuplarea lor se poate face fara eforturi mari intre dinti. In caz contrar, schimbarea treptelor de viteza este aproape imposibila, functionare cutiei de viteze fiind insotita de zgomot puternic, iar uzura dintilor este deosebit de mare putand avea loc chiar distrugerea lor.
In ziua de azi, ambreiajele pot lua diverse forme si se intalnesc atat pe cutiile de viteze automate cat si la cutiile de viteze manuale.De exemplu, o masina care are cutie automata, are mai multe astfel de ambreiaje de diferite feluri. In interiorul cutiei automate sunt mai multe discuri de frictiune, puse in miscare de lichidul hidraulic.

In continuare vom prezenta ambreiajul intalnit la cutiile de viteze manuale.
1. Din ce este format un ambreiaj
Atunci cand una dintre componentele ambreiajului necesita inlocuire, de obicei se recomanda, inlocuirea intregului kit de ambreiaj. Acesta este de obicei, compus dintr-un disc, o placa de presiune si un rulment. Aceste componente se schimba, insa un ambreiaj are mai multe elemente care nu se inlocuiesc: carcasa (clopot), furca de angrenare si diverse suruburi. Discul de ambreiaj este un disc din otel, acoperit pe ambele fete cu material de frictiune. Materialul de frictiune este un ferodou, la fel ca cel de pe placutele de frana.Ca si la placute, care pot fi mai mult sau mai putin performante, si ambreiajele sunt de strada, de curse sau speciale de anduranta. Un disc de ambreiaj este format din placa de baza centrala, in care sunt niste arcuri pentru a atenua socurile cand discul face contact cu volanta, si placa exterioara, nituita de cea centrala, pe care este materialul de frictiune.

KIT AMBREIAJ

Kitul de ambreiaj, ce contine discul de ambreiaj si placa de presiune, ce se recomanda a fi schimbate impreuna.

Placa de presiune este si ea compusa din mai multe elemente, insa vine in cutie ca un singur element. Carcasa placii de presiune se prinde in suruburi de volanta motorului. Sub carcasa este placa de presiune propriu-zisa, care are o diafragma metalica cu mai multe „petale”. Placa de presiune este din otel foarte rezistent, imposibil de indoit cu mana goala, dar sub actiunea pedalei de ambreiaj, petalele elastice din metal se vor misca, ridicand discul de ambreiaj.

KIT 4

Carcasa placii de presiune ce se prinde pe volanta motorului si placa de presiune

Rulmentul de presiune, care vine si el in kitul de ambreiaj este elementul care impinge diafragma placii de presiune. Acesta este legat la furca de angrenare, care poate fi actionata fie prin cablu, direct de la pedala, fie hidraulic, cum este la majoritatea masinilor moderne.

KIT2

Rulmentul de presiune este inclus in kitul de ambreiaj: disc ambreiaj, placa presiune, rulment presiune si dispozitiv de aliniere a ambreiajului

2. Cum functioneaza
Pentru a se transmite miscarea de rotatie a motorului, prin volanta, catre cutia de viteze, este nevoie de un ambreiaj. Practic, acesta transmite rotatia volantei direct axului din cutie. Atunci cand pedala de ambreiaj este apasata, legatura dintre motor si cutie este intrerupta. Atunci cand pedala de ambreiaj este eliberata, ambreiajul este angrenat. Discul sta mereu lipit de volanta, permitand astfel ca motorul sa se invarta cu aceeasi viteza ca si axul care intra in cutia de viteze. Atunci cand pedala de ambreiaj este actionata, furca apasa asupra petalelor din diafragma care este in placa de presiune, si, prin constructia sa, va departa discul de volanta.
In momentul in care pedala de ambreiaj este eliberata, diafragma revine la pozitia initiala, si discul incepe sa faca din nou contact cu volanta.

3. Folosirea eficienta ambreiajului, in exploatare
in primul rand, este bine ca ambreiajul sa fie angrenat la o turatie cat mai mica a motorului. Cea mai comuna cauza a schimbarii unui ambreiaj este aceea ca materialul de frictiune se uzeaza. Acesta se uzeaza numai cand discul merge la o alta rotatie fata de cea a volantei. Adica atunci cand ambreiajul este bruscat sau cand se merge cu piciorul pe pedala de ambreiaj si nu face contact in totalitate.
Viata unui ambreiaj tine de modul de condus al fiecarui conducator auto. Insa, pentru a menaja cat mai mult aceasta componenta, este indicat a se ridica incet piciorul de pe pedala de ambreiaj, nu brusc, si la turatie mica. Este valabil si la compresorul de aer conditionat din masina – trebuie activat numai cand motorul este la relanti, pentru o durata de viata cat mai indelungata. Odata cuplat discul de volanta, se invarte cu aceeasi viteza, si dispare orice urma de uzura. Uzurile apar numai atunci cand se elibereaza pedala de ambreiaj, adica atunci cand discul intra in contact cu volanta motorului.

KIT3

Ambreiaj montat pe placa de presiune

(continuarea in nr. 10 / 2014 al Revistei AutoTehnica)

Articole asemanatoare

Back to top button