2013Nr. 01 / 2013

Ce este un lubrifiant de motor

Uleiul reduce frecarea, amelioreaza randamentul motorului, protejeaza organele mecanice contra uzurii si a coroziunii, garanteaza longevitatea si randamentul motorului, permite evacuarea impuritatilor datorita filtrului de ulei si a schimbului de ulei, mentine starea de curatenie a pieselor motorului, permite o ramforsare a etanseitatii, nivelul compresiei optimal pentru puterea motorului, permite evacuarea caldurii, previne toate deformarile pieselor.

în plus fata de aceste cinci calitati, un lubrifiant modem trebuie sa satisfaca noile exigente exprimate în termeni de economie de carburanti si de diminuare a emisilor poluante.

Compozitia unui lubrifiant :

Performanta si caracteristicile difera de la un lubrifiant la altul singurul lor punct comun este acela al compozitiei care include un element principal numit „baza lubrifiants la nivel de 75 – 85%, si diversi aditvi,

în domeniul automobilului, se folosesc baze minerale si sin­tetice, sau un amestec din cele 2 în cazul bazelor semi-sin- tetice (în general 70 – 80% ulei de baza mineral si 20 – 30% ulei de baza sintetic ).

Uleiurile de baza minerale sunt extrase din petrol brut pe par­cursul rafinarii si caracteristicile lor fizico-chimice depind de calitatea titeiului brut din care acestea sunt extrase.

Bazele de sinteza provin din industria chimica (glicoli, esteri sau polialfaolefine). Acestea confera performante superioare fata de cele ale uleiurilor din baze minerale: tinuta termica, rezistenta mai mare la oxidaree, indice de vîscozitate mai ridi­cat.

Aditivii:

Exista numerosi aditivi diferiti, dar 7 au o importanta deosebita.

Ei sunt prezenti în proportie de 15% – 25 % în uleiurile finite, fie pentru ranforsarea anumitor proprietati ale uleiurilor de baza, fie pentru pentru a conferi uleiurilor de baza proprietati pe care acestea nu le au în mod natural,

  •  Ameliorant de vascozitate: permite uleiuIui sa aiba o vas- cozitate mai buna la rece (faciliteaza demarajul reducand punctul de congelare între -15 si -45°C în functie de tipul uleiului), si suficienta la cald pentru a asigura lubrifierea corecta a motorului (evitarea contactului pieselor în miscare),
  • Anti-uzura: amelioreaza proprietatile antiuzura ale uleiului diminuand fortele de frecare, marind în acest fel longevi­tatea motorului,
  • Antioxidantii: permit uleiului sa nu se oxideze în timp si sa-si conserve proprietatile. Ei contribuie la prelungirea duratei între doua schimburi datorita îmbunatatirii compor­tamentului la temperaturi înalte.
  • Detergentii: previn formarea de depozite, sau de depuneri pe partile cele mai fierbinti ale motorului (canale ale pis- toanelor). Permit motorului de a ramane curat si de a-si conserva performantele,

 

Articole asemanatoare

Back to top button