Nr. 10 / 2012

Analiza emisiilor de gaze

Toata lumea stie, cat de daunatoare sunt emisiile poluante, produse pe durata combustiei. Pe langa aceste emisii poluante, o analiza a dioxidului de carbon si a oxigenului degajat,  poate oferii informatii aditionale  despre ceea ce se intampla in camera de combustie.

Dioxidul de carbon (C02)

Dioxidul de carbon sau C02 este un produs dezirabil, ce este produs cand carbonul din car-burant, este pe deplin oxidat pe durata procesului de combustie. Ca o regula generala, cu cat emisiile de carbon sunt mai ridicate, cu atat mai eficient este motorul in funcfionare. Prin urmare dezechilibrul raportului aer/carburant, rateuri sau probleme mecanice ale motorului vor cauza o scadere a valorilor de C02. Retineti, combustia „ideala” produce mari cantitati de C02 si H20 (vapori de apa).

Oxigen (02)

Analiza cantitatii de oxigen ofera un bun indiciu cu privire la functionarea unui motor cu performante reduse, deoarece 02 creste  odata cu un amestec sarac de aer/combustibil. Practic, 02 este opusul CO-ului, deoarece 02-ul indica un amestec sarac, in vreme ce CO-ul indica un amestec bogat. Amestecul sarac si rateurile sunt cauzele principale ale emisiilor crescute de 02.

Alte emisii:

Exista si alte emisii ce afec-teaza performantele motorului sau analiza emisiilor deoarece nu pot fi masurate cu ajutorul aparatelor de analiza prezente in magazinele de specialitate. Acestea sunt:

  • Vapori de apa (H20)
  • Bioxid de sulf (S02)
  • Hidrogen (HO)
  • Particule de funingine de carbon(C)

Bioxidul de sulf este creat pe durata procesului de combustie din sulful aflat in cantitati reduse in carburant. In anumite conditii, catalizatorul oxideaza dioxidul de sulf, pentru a forma S03 si acre ulterior reactioneaza cu apa pentru a forma S04 sau acid sulfuric. In final, cand sulful si hidrogenul reactioneaza, formeaza un gaz ce contine hidrogen sulfurat. Acest proces cauzeaza mirosul de ou clocit ce se simte uneori. Funinginea de particule de carbon este fumul acela negru ce iese de pe teava de evacuare atunci cand o masina accelereaza puternic.

Cauzele gazelor de evacuare excesive:

In general, cauzele principale pentru formarea cantitatilor excesive de HC.Nox si Co pot fi:

  • Emisiile de HC pot aparea in urma arderii incomplete la aprindere sau arderea incompleta in urma amestecului prea sarac sau prea bogat.
  • Emisiile de CO pot aparea in urma temperaturilor excesive pe durata combustiei.

Sunt foarte putine cauze cunoscute pentru aceste emisii, de aceea atunci cand investighezi erori legate de aceste emisii, trebuie sa te concentrezi pe aflarea cauzei a conditiilor descrise mai sus. De exemplu, pentru aflarea cauzelor aparitiei cantitatilor excesive de emisii Co, trebuie investigate toate posibilele cauze ce pot cauza un amestec bogat (prea mult carburant si prea putin aer).

Back to top button