Home / Editoriale / Valeu Muica – Editorial Iunie 2016

Valeu Muica – Editorial Iunie 2016

pozaCând e vorba de văitat, românul nostru este pe locul întâi. Nu degeaba, în cultura românească găsim, unicat în Europa, meseria de bocitoare. Adică atunci când nu poţi să te jeleşti suficient de tare, angajezi pe cineva care să se vaite în locul tău.

Aşa că bocitoarea, are – n-are treabă cu subiectul – se jeleşte, urlă şi se vaită mai-mai de-ţi vine să crezi că ştie de de se vaită…

Credeam că, odată cu evoluţia societăţii, meseria de bocitoare e pe cale de dispariţie, numai că, nu doar că m-am înşelat amarnic, dar se pare că unii au realizat că aş fi bun pentru ocuparea acestui post şi au încercat să mă angajeze (fără a mă plăti însă), pentru a mă jeli în locul lor, imaginându-şi că am mai mult talent decât ei la urlat şi smuls haina de pe mine de durere.

Numai că e o mică problemă aici… Subsemnatul, m-am născut în satul Adânca, judeţul Dâmboviţa (lucru de care sunt tare mândru), iar părinţii mei de la ţară m-au învăţat că, dacă am o problemă, “să chem nevoia” să mă ajute… în traducere liberă SĂ GĂSESC O SOLUŢIE, nu să mă lamentez inutil.

Dar ca să nu mai bat câmpii aiurea (că poate i-o durea şi pe ei), hai să luăm povestea de la început:

Multe service-uri auto din România lucrează cu firmele de asigurări. Pentru a le fi decontate lucrările, folosesc nişte devize realizate în nişte programe specializate. Pe piaţa autohtonă, principalele programe folosite sunt: Audatex, Eurotax, DAT, GT-Motive plus altele mai mici.

Faza e că, spun unii (şi am să argumentez mai târziu de ce am folosit expresia “spun unii”), anumite firme de asigurări, OBLIGĂ service-urile SĂ CUMPERE UN ANUMIT PROGRAM DE DEVIZE, DE LA UN ANUMIT FURNIZOR, lucru perfect ilegal şi neconcurential.

În plus, folosind o poziţie de forţă, modifică diferiţi coeficienţi în calculul devizelor, astfel încât service-urile pierd sume considerabile.

Şi aici apare “BOCITUL”. De vreo 3 săptămâni, îmi sună telefoanele mai ceva ca la linia erotică, oamenii muncii din breaslă asta plângându-se de această atitudine a respectivelor firme.

Şi atunci eu întreb: Dar ce ce nu schimbi programul de devize? Şi primesc răspuns “Pentru că nu îmi dă voie firma de asigurări” “Păi de ce nu îţi dă voie?” “Pentru că ei nu recunosc decât programul ăsta, pe care mă obligă să îl cumpăr de la firma X”

Şi aici apar ilegalităţile. Abuz de poziţie dominantă, Clauze abuzive în contracte (acestea fiind pe principiul “Acceptă sau pleacă”) şi multe altele, pe care juriştii noştri le-au identificat.

Şi atunci ne-am zis: “Bă, dacă sună atâţia şi spun acelaşi lucru, înseamnă că e groasă şi trebuie făcut ceva”… Dar pentru orice acţiune la nivel naţional ai nevoie de dovezi.

Drept urmare am pornit la strângerea de dovezi care să confirme spusele TELEFONICE ale Patronilor de service-uri auto.

Drept urmare am contactat cele peste 3.000 de ateliere de vopsitorie din România şi i-am rugat să răspundă LA 3 ÎNTREBĂRI:

  1. În relaţia cu firmele de Asigurări, aveţi posibilitatea de a vă alege singuri programul în care să efectuaţi devizele de reparaţii?
  2. Există firme de Asigurări care vă impun programul cu care să lucraţi? Dacă da, puteţi să enumeraţi firmele şi ce programe VĂ IMPUN?
  3. Faptul că vi se impune utilizarea unui anumit program, vă aduce prejudicii în desfăşurarea activităţii firmei?

ATÂT!

Rezultatul? Din cele peste 3000 de vopsitorii contactate, au răspuns la întrebările noastre 84!!! ATÂT!!!

Mulţi dintre cei care mă sunau şi se jeleau de mama focului AU REFUZAT SĂ RĂSPUNDĂ LA ÎNTREBĂRI, de teamă că, dacă vom sesiza Consiliul Concurenţei sau alte Instituţii ale statului şi, dacă Doamne Fereşte, cei de la Asigurări vor afla că şi el a fost în spatele acţiunii…

Păi Dragii Mei colegi de suferinţă, dacă doar stăm şi ne jelim, nu rezolvăm nimic. Eu nu mă pot jeli public FĂRĂ DOVEZI. Dacă doar 84 din 3000 aţi decis să răspundeţi întrebărilor mele, cum vreţi să mă jelesc eu public? Cum sună “Sub 3% din vopsitoriile din România se plâng că li se impune firma de unde să cumpere programul de devize” Sau preferaţi, ca să fiu şi mai cinic “Sub 1% din service-urile din România sunt afectate de probleme cu firmele de Asigurări”

Ştiţi cum ar suna cele 2 “ştiri” din punctul altora de vedere? “97% din vopsitoriile din România au o relaţie excelentă cu firmele de asigurări”… sau “Peste 99% din service-urile autorizate din România nu au nicio reclamaţie legată de relaţia cu firmele de asigurări!” Iar eu pot dovedi asta! Am dovada trimiterii a 10.000 de emailuri în care invitam patronii de service-uri să îmi răspundă la aceste 3 întrebări şi am şi cele 84 de răspunsuri (plus cele 24 de reclamaţii legate de “mesaj tip spam”).

Iar acum, ca să citez un celebru comic “Păi ce facem mă nene măăăăăăăă…” Ori ne văităm de dragul de a ne văita sau facem ceva ca să schimbăm starea de fapt?

Lucrul pe care Patronii service-urilor din România nu îl înţeleg este că FIRMELE DE ASIGURĂRI AU NEVOIE DE EI, NU EI AU NEVOIE DE FIRMELE DE ASIGURĂRI.

Hai să facem un exerciţiu de imaginaţie… Să presupunem că TOATE SERVICE-URILE DECID SĂ REFUZE SĂ LUCREZE CU O ANUMITĂ FIRMĂ DE ASIGURĂRI… şi în plus FAC PUBLICĂ DECIZIA informând şi potenţialii clienţi ai firmei respective… Cum ar fi pentru firmă respectivă de asigurări? Cine şi-ar mai asigura maşina la o firmă care este boicotată la nivel naţional?

Dar asta ar fi într-o ţară în care oamenii nu stau cu capul în pământ… Într-o ţară în care oamenii preferă – în loc să angajeze o bocitoare care să se vaite pentru ei – să FACĂ CEVA.

Ţara asta este distrusă de proverbe. Ce suntem învăţaţi de mici copii? “Capul plecat sabia nu-l taie”, “Dumnezeu cu mila”… ca să nu mai vorbesc de “Mioriţa”… pe care eu personal aş interzice-o.

Oricum, în încheiere un scurt mesaj către colegii mei de suferinţă din service-uri:

“Dragii mei, cred că a trecut vremea jelitului în palmă, dacă aveţi o problemă şi o nemulţumire STRIGAŢI-O! Pentru că vorbeam mai devreme de proverbe, nu uitaţi şi “copilul care nu plânge, nu primeşte ţâţă”. Spuneţi-vă public nemulţumirile, asociaţi-vă. Este jenant ca într-o ţară cu 10.000 de service-uri să nu existe decât 2 Asociaţii Profesionale Naţionale, din care DOAR UNA recunoscută la nivel naţional cu reprezentare în Comisia Mixtă Guvern-Patronat-Sindicate la Ministerul Transporturilor. M-aş bucura să fim 4-5 Asociaţii puternice, cu mii de membri, m-aş bucura să putem organiza acţiuni DE FORŢĂ, prin care să arătăm că “Neamul lui Manivelă”, care ţine în mişcare maşinile din ţara asta nu este doar o masă amorfă, pe care o calcă în picioare oricine…”

Dar astea sunt visele mele. Până atunci… ne jelim discret, ca să nu se prindă nimeni şi nu facem NIMIC pentru a schimba o stare de fapt…

——————————————————————————-

P.S. Sondajul poate fi gasit AICI

 

 

Check Also

Stiloul si motul de la basca – Editorial Decembrie 2017

Unul din hobby-urile mele, caruia m-am daruit in ultimii 7 ani, il reprezinta fabricarea de …