Home / Colectia 2016 / Functionarea supapei Blow-off

Functionarea supapei Blow-off

SSQV4

Supapa blowoff (SB sau BOV) este un sistem de eliberare a presiunii prezent la cele mai multe motoare turbo.Scopul acesteia este sa previna unda compresorului si sa reduca uzura turbinei si a motorului. Supapele blowoff atenueaza efectele unui compresor, prin faptul ca ii permite aerului comprimat sa se duca in atmosfera, producand un sunet distinct, sau sa recircule in admisia ajutajului de intrare a compresorului.

Valva de descarcare (Blow Off Valve sau, pe scurt, BOV) se utilizeaza exclusiv la motoarele supraalimentate. Un dispozitiv destinat la origine performantei, a fost preluat de lumea tuningului in special pentru efectul sonor pe care il produce la schimbarea treptelor (sau la orice alta ridicarea a piciorului de pe acceleratie).

Supapa ce imprejmuieste compresorul (SIC), cunoscuta si ca supapa de eliberare a presiunii, este o supapa ce distribuie aerul, cu scopul de a elibera presiunea din sistemul de admisie al unui vehicul turbo atunci cand supapa de admisie este ridicata sau inchisa. Presiunea aerului este recirculata inapoi in capatul sistemului de admisie (inaintea turbinei), dar dupa senzorul de evacuare a aerului.

Supapa blowoff (numita cateodata si “supapa sonora”, a nu se confunda cu supapa de by-pass) face aceleasi lucruri si elibereaza aerul in atmosfera, in loc sa-l recircule. Actiunea de blowoff produce un numar distinctiv de suieraturi, in functie de modelul evacuarii. Anumite supape blowoff se vand cu o iesire in forma de trompeta ce amplifica intentionat sunetul. Anumiti detinatori de vehicule turbo pot cumpara o supapa blowoff numai pentru efectul auditiv, atunci cand nu este indispensabila unui motor normal. Sporturile cu masini conduse de FIA au interzis vanzarea supapelor blowoff.

Relativ simpla din punct de vedere constructiv, BOV este o supapa cu membrana sau piston mentinuta in pozitia “inchis” de un arc cu o forta prestabilita. Aceasta se monteaza pe traseul dintre compresor si galeria de admisie, inaintea clapetei de acceleratie.

Arcul de care am amintit anterior se comprima atunci cand asupra membranei (sau a pistonului, in functie de varianta constructiva) este exercitata o presiune ce depaseste valoarea stabilita pentru aplicatia respectiva. Pe de alta parte, depresiunea din galeria de admisie, produsa in momentul inchiderii clapetei de acceleratie, actioneaza pe suprafata opusa ajutand manevra. Astfel, se deschide supapa si se elibereaza surplusul de aer, producandu-se sunetul caracteristic.
Prin insurubarea capacului se ajusteaza pretensionarea arcului si, implicit, presiunea la care supapa se deschide, iar surubul limitator regleaza cursa pistonului, determinand debitul de aer care poate fi refulat.
Atunci cand motorul functioneaza la turatii mari, compresorul se roteste de asemenea rapid, generand valori ridicate ale presiunii si debitului de aer. Prin inchiderea clapetei de acceleratie, fluxul acestuia catre cilindri este oprit iar turbocompresorul, care, din cauza inertiei, tinde sa-si mentina miscarea, este supus unei franari bruste. Fenomenul are violenta direct proportionala cu marimea agregatului si presiunea dezvoltata, putand chiar sa-l distruga. Aici intervine BOV, care descarca surplusul de aer si impiedica socul, protejand compresorul. Un alt avantaj major este o scadere mai putin pronuntata a turatiei acestuia, asigurand reluarea mai rapida a “suflului” la o noua apasare a pedalei de acceleratie. Variantele cele mai simple – si cu efect sonor mai pronuntat – elibereaza aerul in exterior in timp ce variantele orientate spre performanta il descarca in amonte de compresor, contribuind la sustinerea rotatiei acestuia. Acestea din urma se mai numesc si Blow By Valves.

BOV si motoarele Diesel
Am mentionat mai sus, ca o conditie pentru functionarea BOV, inchiderea clapetei de acceleratie. Ce se intampla insa la motoarele Diesel la care aceasta lipseste? Ei bine, aici compresorul nu este franat de nimic la eliberarea pedalei de acceleratie (ea actioneaza doar asupra cantitatii de combustibil injectat), fluxul de aer sub presiune patrunde in continuare nestingherit in cilindri si nu exista riscul producerii vreunui soc daunator. Practic supapa de descarcare nu are utilitate si nici macar nu poate functiona!
Pentru a nu defavoriza amatorii de “efecte speciale” utilizatori de astfel de motoare, s-a gasit solutia de a comanda de catre unitati electronice dedicate, prin electrovalve, BOV care au ca unic scop generarea sunetul caracteristic, fara a contribui in vreun fel la cresterea performantelor.

Dezavantaje

In cazul in care un senzor ce masoara fluxul aerului este folosit si este situat in susul supapei blowoff, unitatea de control a motorului (UCM) va masura excesul de combustibil deoarece excesul de aer din atmosfera nu este scazut din masuratori. Apoi, motorul va functiona cu un amestec mare de combustibil dupa fiecare actionare a supapei.

(continuarea in nr. 05/2016 al Revistei AutoTehnica)

About xmeditor

Check Also

Functionarea si remedierea defectelor mecanismului de servodirectie hidraulic

Functionarea si remedierea defectelor mecanismului de servodirectie hidraulic Sistemul de asistare (electric, hidraulic sau electrohidraulic) …