Home / Colectia 2016 / TRANSMISIA MANUALA ROBOTIZATA

TRANSMISIA MANUALA ROBOTIZATA

La un automobil cu transmisie/cutie de viteze manuala, conducatorul auto are controlul absolut asupra deciziei si a procesului de schimbare a treptelor de viteza. Acest lucru poate fi considerat un avantaj sau dezavantaj asupra placerii de a conduce si a economiei de combustibil, in functie de tipul si experienta conducatorului auto.

 

 
Pe o piata europeana, in care domina automobilele cu transmisii manuale (MT), ambuteiajele din traficul urban pot transforma placerea de a conduce intr-un proces stresant si obositor. De asemenea, la autovehiculele de transport usoare, care parcurg un numar semnificativ de km/zi, economia de combustibil este un factor cu impact major asupra cheltuielilor.

16_cota_piata_transmisii_eu                                Cota de piata a automobilelor in Europa, in functie de tipul transmisiei

CVT (Continiously Variable Transmission) – transmisie cu variatie continua
Electric – transmisie pentru automobile electrice
AMT (Automated Manual Transmission) – transmisie manuala automatizata
DCT (Double Clutch Transmission) – transmisie cu dublu ambreiaj
AT (Automatic Transmission) – transmisie automata
MT (Manual Transmission) – transmisie manuala
Din considerente de comfort si de reducere a consumului de combustibil mai multi producatori auto si-au echipat automobilele cu transmisii manuale automatizate. In industria de automobile aceste transmisii se numesc AMT (Automated Manual Transmissions). Se mai utilizeaza termenul de robotizat in loc deautomatizat, probabil datorita acronimului echivalent din limba franceza (BVR – Boite de Vitesses Robotisée).

15_cota_piata_transmisii_global                        Cota de piata a automobilelor la nivel global, in functie de tipul transmisiei

La nivel mondial ponderea transmisiilor manuale automatizate este foarte mica, de aproximativ 1%. Se estimeaza ca, la nivel global, cota de piata a trasmisiilor AMT se va mentine la nivel relativ constant intre 2012 si 2107.
In Europa situatia transmisiilor manuale automatizate este un pic diferita. In anul 2012 cota de piata era de aproximativ 3.5 %, iar in 2015 s-a redus pana la aproximativ 3%. Cu toate ca la nivel global productia de AMT-uri a crescut anual, de la aprox. 0.55 mil. in 2010 la 1.33 mil. In 2015, cota de piata s-a mentinut aproximativ aceeasi.

17_vanzari_amt_global                                    Productia de transmisiilor manuale automatizate la nivel global

In literatura de specialitate sau in articolele auto se utilizeaza termenul de cutie de viteze automatizata sau transmisie automatizata. Ambele variante sunt corecte in cazul in care transmisia contine in aceeasi carcasa cutia de viteze si diferentialul.
De exemplu, o transmisie manuala pentru un automobil cu tractiune fata, contine cutia de viteze manuala si diferentialul in aceeasi carcasa. Din acest motiv putem utiliza atat termenul de transmisie manuala automatizata cat si termenul de cutie de viteze manuala automatizata. Automatizarea se refera la cutia de viteze, dar fiind un sistem integrat, transmisia devine deasemenea automatizata.
La un automobil cu transmisie manuala, controlul cuplarii/decuplarii motorului de transmisie si schimabarea treptelor de viteza este realizata de conducatorul auto, prin intermediul pedalei de ambreiaj si a levierului schimbator de viteze.
Legatura dintre ambreiaj si pedala de ambreiaj poate fi mecanica (cablu) sau hidraulica. De asemenea intre levierul schimbator de viteze si transmisie putem avea un sistem mecanic pe baza de tije sau de cabluri metalice. Termenul de „timonerie” se refera de obicei la mecanismele de legatura dintre levierul schimbator de viteze si transmisie.

indexX                                   Componenele transmisiei manuale si a mecanismul de actionare
1 – volanta
2 – disc de ambreiaj
3 – placa de presiune
4 – arc diafragma
5 – rulment de presiune
6 – conducta hidraulica
7 – cilindru hidraulic
8 – pedala de ambreiaj
9 – abore pricipal (de intrare in cutia de viteze)
10 – sincronizator
11 – arbore secundar (de iesire din cutia de viteze)
12 – mecanism de selectie si cuplare a treptelor de viteza
13 – tije sau cabluri metalice
14 – levier schimbator de viteze

Automatizarea unei cutii de viteze manuale presupune:
•inlocuirea mecanismului de cuplare/decuplare a ambreiajului cu un actuator electromecanic sau hidraulic
•inlocuirea mecanismului de selectare si cuplare a treptelor de viteza cu un actuator electromecanic sau hidraulic
•adaugarea unui modul electronic de control
•adaugarea de senzori de: tura?ie arbore intrare cutie de viteze, pozi?ie ambreiaj, pozi?ie mecanism selectare trepte, pozi?ie mecanism cuplare trepte, pozi?ie levier selector de viteze, senzor de presiune (in cazul in care sistemul de ac?ionare este electrohidraulic)
•modificarea software-ului motor pentru controlul cuplului
Structura de baza a cutiei de viteze ramane aceeasi, doar mecanismele de comanda sunt inlocuite. La baza, o cutie de viteze automatizata este de fapt o cutie de viteze manuala dar care are actuatori electromecanici sau hidraulici, ce permite cuplarea/decuplarea ambreiajului si selectare/cuplarea treptelor de viteza in mod automat, fara interventia conducatorului auto.
Automatizarea unei cutii de viteze manule se poate face din stadiul de proiectare (solutie adoptata de producatorii auto) dar si ulterior, prin adaugarea sistemelor de actionare automate. Solutia „after-market” nu este recomandata deoarece, in mod normal, motorul (EMS) si alte sisteme ale automobilului (ABS, BCM, etc.) sunt calibrate pentru un anumit tip de cutie de viteze, manuala sau automatizata.

3_automatizare_cutie_viteze_manuala                                                            Automatizarea transmisiei manuale

In exemplul de mai sus transmisia manuala este automatizata prin adaugarea unui actuator electromecanic pentru actionarea ambreiajului si a doi actuatori electromecanici pentru cuplarea-decuplarea treptelor de viteza.

(continuarea in nr. 04 / 2016 al Revistei AutoTehnica)

About xmeditor

Check Also

Functionarea si remedierea defectelor mecanismului de servodirectie hidraulic

Functionarea si remedierea defectelor mecanismului de servodirectie hidraulic Sistemul de asistare (electric, hidraulic sau electrohidraulic) …