Home / Colectia 2016 / NISSAN LEAF – PRIMUL AUTOMOBIL ELECTRIC COMPETITIV

NISSAN LEAF – PRIMUL AUTOMOBIL ELECTRIC COMPETITIV

Mobilitatea este unul din pilonii dezvoltarii societatii moderne, este o componenta fundamentala a vietii noastre. Comertul international, libertatea de a calatorii aproape oriunde si oricand, relatiile umane sunt bazate pe mobilitate.

Mai mult ca niciodata mobilitatea accesibila, ieftina incepe sa fie din ce in ce mai greu de obtinut. Epoca combustibililor ieftini, obtinuti din petrol se apropie de sfarsit. Petrolul devine din ce in ce mai rar si mai scump.

Costul petrolului
Un regres al acestui trend de scumpire a petrolului a fost cauzata de criza economica de la sfarsitul anului 2008, inceputul anului 2009. Acesta a redus simtitor pretul barilului de petrol de la aproximativ 140 $ la numai 40 $. Putem spune ca industria automobilelor cu propulsie clasica, termica a primit „o gura de oxigen” datorita scaderii pretului petrolului.

1_pret_petrol
Evolutia pretului barilului de petrol.

Dezvoltarea economiei mondiale este strans legata de cresterea pretului barilului de petrol. Astfel pretul petrolului a fost impins spre noi maxime atingandu-se valoarea istorica de 140$ pe baril in anul 2008. Dupa cum am mai precizat este evident ca mobilitatea „ieftina” incepe usor usor sa fie scumpa.

De asemenea impactul poluarii asupra mediului cat si fenomenul de incalzire globala sunt din ce in ce mai evidente. Marile aglomerari urbane, metropolele moderne, datorita poluarii incep sa aiba un efect nociv asupra sanatatii umane.

Exista o alternativa pentru aceste neajunsuri: mobilitatea electrica! Automobilele cu propulsie electrica sunt eficiente, cu zero emisii, avand intretinere usoara si ieftina, ce ofera o experienta placuta conducatorului.

Leaf, vehiculul electric de la Nissan, deschide portile catre era propulsiei electrice! Lansarea automobilului s-a facut in Decembrie 2010 pe pietele din Japonia si SUA iar in Ianuarie 2011 pe piata europeana.

Nissan-Leaf
Nissan Leaf

Nissan Leaf este un hatchback de marime medie, cu cinci locuri, bateriile Li-ion oferind o autonomie de aproximativ 160 km. Partea frontala a automobilului este caracterizata de un design in forma de V si contine blocuri optice cu LED-uri, optimizate pentru consumul de energie, ce reduc cu aproximativ 50% consumul de energie electrica comparativ cu solutiile conventionale. Forma blocurilor optice mai au rolul si de a redirectiona curentii din jurul oglinzilor retrovizoare reducand astfel frecarea cu aerul si zgomotul din timpul rularii.

3_Nissan_Leaf_aerodinamica
Nissan Leaf – aerodinamica

Automobilul se caracterizeaza printr-o platforma si un sistem de propulsie cu zero emisii, avand un pret atractiv si un design aparte. Pentru optimizarea consumului de energie electrica Leaf este conectat la un sistem central informational (ICT) care-i ofera conducatorului auto informatii referitoare la starea tehnica a automobilului, traficul rutier si amplasamentul statiilor de incarcare a bateriilor.

Caracteristicile tehnice principale

Dimensiuni
Lungime(mm) 4450
Latime(mm) 1770
Inaltime(mm) 1550
Ampatament[mm] 2700
Organizare generala 5 locuri, motor dispus pe puntea din fat?, bateria dispus? central, tractiune pe puntea fat?
Sistem electric
Tip motor electric sincron pe curent alternativ
Putere / Cuplu [CP/Nm] 109 / 280
Tip baterie Li-ion cu module laminate
Putere / Capacitate baterie [CP / kWh] 122 / 24
Performante
Viteza maxima [km/h] 140
Autonomie [km] 160
Alte caracteristici Recuperarea energiei de franare, mod ECO

Datorita propulsiei electrice raspunsul automobilului la acceleratii este prompt, „placerea de a conduce” fiind unul din punctele forte ale automobilului. Autonomia de 160 km este peste media unei deplasari zilnice uzuale. Astfel posesorul unui Leaf isi poate indeplini obligatiile zilnice uzuale (deplasarea la locul de munca, la institutii, cumparaturi, etc.) deoarece distanta medie de deplasare se situeaza sub valoarea de 160 km.
Sistemul de propulsie electric
Cu putine exceptii un sistem electric de propulsie contine urmatoarele elemente: bateria (sursa de energie electrica), invertorul (unitatea de control a motorului electric), motorul electric si reductorul.     Bateria este amplasata central pentru a echilibra distributia maselor pe punti, ceea ce are un impact pozitiv asupra stabilitatii automobilului. Ansamblul invertor – motorul electric este dispus transversal pe puntea fata legatura cu rotile fiind facuta prin intermediul unui reductor fix si a unui diferential.

index
Componentele principale ale sistemului de propulsie

Randamentul maxim al sistemului de propulsie electric este de 95%. Media randamentului in cazul unei utilizari normale se ridica in jurul valorii de 90%. Din acest punct de vedere sistemele cu propulsie electrica sunt net superioare celor cu motoare cu ardere interna, unde randamentele se situeaza de multe ori sub 30%.

Bateria
Bateria Li-ion este compusa din mai multe module, fiecare modul continand patru celule laminate. Celulele laminate au forme dreptunghiulare, plate, avantajul fata de celulele clasice cilindrice fiind compactitatea, si dimensiunea redusa. Cele patru celule din fiecare modul sunt conectate cate doua in paralele si apoi inseriate. Pachetul de baterii contine 48 de module, un calculator de monitorizare si control, o cutie de sigurante si un intrerupator de service.

indexindex2

 

 

 

index3
Baterie Nissan Leaf (celula, modul, pachet baterii)

Un alt avantaj al celulelor laminate este radiatia termica emisa ce permite racirea acestora cu flux de aer. De asemenea forma compacta a pachetului de baterii a permis montarea acestuia intre punti (cu efect asupra echilibrarii maselor) si utilizarea fluxului de aer de sub automobil pentru racire.

 

(continuarea in nr. 02/2016 al Revistei AutoTehnica)

About xmeditor

Check Also

Functionarea si remedierea defectelor mecanismului de servodirectie hidraulic

Functionarea si remedierea defectelor mecanismului de servodirectie hidraulic Sistemul de asistare (electric, hidraulic sau electrohidraulic) …