Home / Colectia 2016 / AMBREIAJUL DUBLU CU FRECARE USCATA LuK

AMBREIAJUL DUBLU CU FRECARE USCATA LuK

Cutiile (transmisiile) cu dublu ambreiaj (DCT) imbina avantajele unei cutii manuale (simplitate constructiva, randament ridicat) cu cele ale unei cutii automate (schimbarea automata, sub sarcina si fara socuri a treptelor de viteza).

Piata principala pentru automobilele cu transmisii cu dublu ambreiaj (DCT) o reprezinta Europa. in acelasi timp, in SUA si Japonia o parte din piata transmisiilor automate si a celor cu variatie continua este preluata de transmisiile DCT.
Tehnologia transmisiilor cu dublu ambreiaj nu este noua, Porsche a inceput utilizarea acestei tehnologii acum 25 de ani. Datorita costurilor mari de productie si a controlului deosebit de complex al schimbarii treptelor de viteza tehnologia DCT nu a fost adoptata pe scara larga.

Cutiile (transmisiile) cu dublu ambreiaj (DCT) imbina avantajele unei cutii manuale (simplitate constructiva, randament ridicat) cu cele ale unei cutii automate (schimbarea automata, sub sarcina si fara socuri a treptelor de viteza). Cutiile DCT, in timpul unei schimbari de treapta de viteza, transfera cuplul de la un ambreiaj la celalalt aproape instantaneu.
Componenta principala a unei transmisii DCT este ambreiajul dublu. Acesta transfera cuplul de la motor la angrenajele cutiei de viteze. Constructiv se deosebesc doua tipuri de ambreiaje duble: multidisc cu frecare umeda si monodisc cu frecare uscata.

3_dubluambreiaj_LuK
Ambreiaj dublu – furci de actionare si rulmenti de presiune

Ambreiajele multidisc utilizeaza ulei de transmisie pentru o racire mai eficienta, transfer de cuplu progresiv si fiabilitate ridicata. Dar, datorita imersarii in ulei, randamentul este mai scazut iar pretul de productie mai ridicat.
Ambreiajele monodisc uscate, au avantajul unui randament mai bun datorita lipsei uleiului. De asemenea coeficientul de frecare al acestor ambreiaje se situeaza intre 0.2 si 0.4, valori duble fata de un ambreiaj multi-disc umed. Cu toate acestea, ambreiajele uscate sunt proiectate sa functioneze pe intreaga durata de viata a automobilului, fara a avea nevoie de intretinere.
Componentele unui ambreiaj dublu sunt similare cu cele ale unui ambreiaj simplu: placa de presiune, disc de ambreiaj, rulment de presiune si arc diafragma.

2_dubluambreiaj_LuK
Sectiune printr-un ambreiaj dublu cu frecare uscata

1. furca de actionare ambreiaj 1
2. furca de actionare ambreiaj 2
3. rulment de presiune 1
4. rulment placa centrala
5. volanta dubla (DMF)
6. placa de presiune ambreiaj 1
7. disc de ambreiaj 1
8. placa centrala
9. disc de ambreiaj 2
10. placa de presiune 2
11. arc diafragma 1

Furcile de actionare pot fi controlate electro-hidraulic sau electric. Acestea trebuie sa fie rezistente din punct de vedere mecanic si sunt perfect functionale pe toata durata de viata a ambreiajului.
Rulmentul de presiune, cate unul pentru fiecare ambreiaj, are rolul de a permite actionarea arcului diafragma prin intermediul furcii.
Volanta dubla este montata pe partea cu motorul si are rolul de a filtra oscilatiile torsionale ale motorului. Montarea unei volante duble nu este obligatorie in cazul motoarelor cu injectie indirecta. In cazul motoarelor diesel cat si in cazul motoarelor pe benzina cu injectie directa este necesara utilizarea volantei duble deoarece oscilatiile de cuplu sunt mai pronuntate.
Discurile de ambreiaj sunt mai groase decat cele ale unei cutii manuale. De asemenea rezistenta la uzura este mai mare deoarece acestea trebuie sa reziste toata durata de viata a automobilului. Discul ambreiajului 1 are diametru mai mare deorece acesta este supus unor sarcini mai mari.
Placile de presiune sunt de marimi diferite, fiecare fiind potrivit pentru discul de ambreiaj corespunzator. Mecanismele de actionare sunt de asemenea diferite, placa de presiune 2 este actionata prin impingere iar placa de presiune 1 prin tragere.
Intre cele doua discuri de ambreiaj este pozitionata o placa centrala. Acesta se sprijina pe un rulment cu bile, are grosime mai mare decat placile de presiune si este utilizat de ambele discuri de ambreiaj pentru transmiterea miscarii. Datorita pozitionarii, rulmentul placii centrale este supus unor solicitari termice intense ce pot ajunge si pana la 200 °C.

4_dubluambreiaj_LuK
Sectiune printr-un ambreiaj dublu cu frecare uscata

1. volanta dubla
2. placa de presiune 1
3. disc de ambreiaj 1
4. disc de ambreiaj 2
5. placa de presiune 2
6. arbore cotit
7. arbore de intrare in transmisie 1 (arbore tubular)
8. arbore de intrare in transmisie 2
9. placa centrala

Cuplul motor este transferat, prin intermediul volantei duble, placii centrale. Acesta se roteste impreuna cu volanta dubla, cu placile de presiune si cu cele doua arcuri diafragma. Ambele ambreiaje sunt prevazute cu mecanisme de compensare automata a uzurii, care mentin constanta distanta intre discurile de ambreiaj si placile de presiune, indiferent de gradul de uzura al discului. Acest mecanism asigura forte mici de actionare pe intreaga durata de viata a ambreiajului si caracteristici constante ale acestora, elemente esentiale pentru un sistemul de actionare automat.

 

(continuarea in nr. 01/2016 al Revistei AutoTehnica)

About xmeditor

Check Also

Functionarea si remedierea defectelor mecanismului de servodirectie hidraulic

Functionarea si remedierea defectelor mecanismului de servodirectie hidraulic Sistemul de asistare (electric, hidraulic sau electrohidraulic) …