Home / Colectia 2015 / PORSCHE 911 GT3 R HIBRID

PORSCHE 911 GT3 R HIBRID

Tehnologia propulsiei hibride si-a demonstrat eficienta in ceea ce priveste economia de combustibil. Reducerea consumului de combustibil inseamna cresterea autonomiei automobilului cu aceeasi cantitate de combustibil si un plus de putere dat de propulsorul electric.

Aceste avantaje ale tehnologiei hibride au fost punctele de plecare ale inginerilor de la Porsche cand au demarat proiectul GT3 R Hibrid. in anul 2008 plecand de la ideea unui automobil de competitie hibrid in paralel, cu puntea spate propulsata termic si puntea fata cu tractiune electrica, inginerii de la Porsche au inceput proiectarea automobilului GT3 R Hibrid.

1_Porsche_GT3_hibrid                                                                    Porsche 911 GT3 R Hibrid

Automobilul este echipat pe puntea fata cu doua motoare electrice, fiecare generand 60 kW (82 CP). Acestea asista motorul termic de 4 litri, 6 cilindrii, boxer, montat pe puntea spate ce dezvolta 480 CP. Motoarele electrice sunt alimentate de un generator electric cu volanta montat central langa pilot.

2_Porsche_GT3_hibrid_componente-1                                        Porsche 911 GT3 R Hibrid – componentele propulsiei hibride

1. electronica de putere (sistemul de control a motoarelor electrice)
2. motoarele electrice
3. cablu de inalta tensiune (alimenteaza motoarele electrice)
4. baterie
5. electronica de putere (monitorizeaza si controleaza generatorul electric cu volanta)

Generatorul electric este de fapt un motor electric care se roteste la turatii de aproximativ 40000 rot/min. Acesta contine o volanta care stocheaza energia mecanica si o transforma in energie electrica. Volanta este accelerata in timpul franarii automobilului, energia mecanica recuperata fiind transformata ulterior in energie electrica.

2_1_Porsche_GT3_hibrid_componente                                     Porsche 911 GT3 R Hibrid – componentele generatorului electric

1. rotor (volanta)
2. stator
3. electronica de putere

Sistemul de propulsie electric aditional furnizeaza putere exact atunci cand ai nevoie. La intrarea in curbe automobilul franeaza, volanta este accelerata si generatorul produce energie electrica. La iesirea din curbe sistemul este „armat” oferindu-i automobilului un plus de putere de 120 kW (163 CP) timp de 6…8 secunde. Activarea propulsie electrice se face prin apasarea unei padele aflat pe volanul automobilului. Pilotul este informat de starea de incarcare a sistemului electric cu ajutorul unor leduri care se aprind in momentul in care volanta este incarcata la maxim.

3_Porsche_GT3_hibrid_fata-1                                       Porsche 911 GT3 R Hibrid – componentele propulsiei electrice

1. reductor mecanic
2. ambreiaj multidisc
3. motoare electrice
4. electronica de putere

Propulsia electrica nu este activa tot timpul. Pilotul automobilului comanda inchiderea ambreiajelor multidisc (2) care transmit rotilor, prin intermediul reductoarelor (1), cuplul produs de motoarele electrice(3).

Energia care in mod obisnuit este disipata prin caldura de sistemul de franare al automobilului este convertita in energie electrica si utilizata ulterior. Generatorul electric cu volanta se bazeaza pe tehnologia dezvoltata de Williams Hybrid Power (WHP).

4_WHP                                                                       Generatorul electric WHP

Volanta WHP (rotorul) este realizata din fibra de carbon si material compozit incarcat magnetic. Inexistenta materialelor metalice din rotor au eliminat pierderile prin curenti de inductie, reducandu-se astfel pierderile prin caldura. Fibra de carbon ii confera rotorului rezistenta mecanica mare si posibilitatea de a atinge viteze de rotatie extrem de mari.

5_WHP_sectiune                                             Generatorul electric WHP – sectiune si componente

1. fibra de carbon (rotor)
2. stator
3. rulmenti pe baza de material ceramic
4. material compozit incarcat magnetic

Datorita materialelor utilizate sistemul WHP se caracterizeaza in principal prin densitate mare de putere, capacitate mare de stocare a energiei si stabilitatea la variatii ale temperaturii ambiante.

(continuarea in Nr. 10/ 2015 al revistei AutoTehnica)

About xmeditor

Check Also

MOTORUL PE BENZINA Mazda 2.0L Skyactiv-G

Compania Mazda si-a propus doua obiective majore pentru automobilele produse: sa ofere clintului o experienta …