Home / Colectia 2015 / SENZORUL DE MASA DE AER (MAF) SAU DEBIMETRUL DE AER – MOD DE FUNCTIONARE SI DIAGNOZA

SENZORUL DE MASA DE AER (MAF) SAU DEBIMETRUL DE AER – MOD DE FUNCTIONARE SI DIAGNOZA

Motoarele cu ardere interna pentru automobile functioneaza pe baza arderii unui amestec aer-combustibil. Functionarea cu o anumita imbogatire a amestecului aer-combustibil se poate face numai daca se cunoaste masa de aer care intra in cilindru. La motoarele termice masa de aer se poate determina in doua moduri: prin utilizarea unui senzor de masa de aer (MAF) sau a unui senzor de presiune aer admisie(MAP) combinat cu un senzor de temperatura aer admisie.

Senzorul de masa de aer masoara cantitatea de aer care intra in cilindri. La motoarele pe benzina acesta informatie este utilizata pentru a determina cantitatea de combustibil ce trebuie injectata, iar la motoarele diesel pentru a calcula cantitatea de gaze arse reintroduse in cilindri de sistemul EGR.
In cazul motoarelor pe benzina, functionarea cu amestec stoichiometric este cruciala pentru a asigura randamentul optim al catalizatorului pe trei cai. Motorul pe benzina functioneaza in bucla deschisa doar cu informatia de la senzorul de masa de aer iar in bucla inchisa si cu informatia de la sonda lambda.

6_injectie_bucla_deschisa                    Functionarea motorului (injectiei) in bucla deschisa – schema de principiu

 

6_injectie_bucla_inchisa                    Functionarea motorului (injectiei) in bucla inchisa – schema de principiu

In timpul functionarii in bucla deschisa (open loop), calculatorul de injectie primeste informatia de la senzorul de masa de aer si pe baza acesteia calculeaza cantitatea de combustibil ce va fi injectata in cilindru pentru a obtine amestecul aer-combustibil dorit. Se numeste bucla deschisa deoarece calculatorul de injectie nu stie daca imbogatirea reala a amestecului a fost cea dorita, acesta nu are „feedback” de la motor. Pentru a inchide bucla de control, sau mai bine spus pentru a functiona in bucla inchisa (closed loop), calculatorul de injectie se foloseste de informatia de la sonda lambda care masoara cat oxigen a ramas in gazele de esapament dupa ardere. Cu informatia aditionala de la sonda lambda, calculatorul de injectie aplica corectii de calcul asupra cantitatii de combustibil injectata pentru a obtine exact amestecul aer-combustibil dorit.

2_senzor_masa_aer_debitmetruSenzor de masa de aer (debitmetru aer) – elemente componente

1. carcasa
2. conector electric
3. grilaj de protectie
4. element sensibil

Senzorul de masa de aer se monteaza pe galeria de admisie a motorului, intre filtrul de aer si clapeta obturatoare. La motoarele pentru automobile se utilizeaza doua tipuri de senzori de masa de aer: cu fir cald(hot wire) sau cu pelicula calda (hot film). Chiar daca constructiv cei doi senzori sunt diferiti, principiul de functionare este acelasi.

3_senzor_masa_aer_debitmetru                     Senzor de masa de aer (debitmetru aer) – element sensibil si conector

Senzorul de masa de aer utilizeaza un fir (sau o pelicula) incalzit pe langa care curge aerul din admisie. Firul este incalzit deoarece este parcurs de un curent electric. Odata cu cresterea temperaturii firului creste si rezistenta electrica a acestuia. Din acest motiv curentul electric ce trece prin fir este limitat la o valoare maxima. Cand motorul este pornit aerul incepe sa curga pe langa fir reducandu-se astfel temperatura acestuia. Prin racire se reduce rezistenta electrica a firului iar curentul electric ce-l parcurge creste pana ce se ajunge la o noua temperatura de echilibru.

7_caracteristica_senzor_masa_aer                                        Exemplu de caracteristica a unui senzor de masa de aer

Astfel, curentul electric din fir variaza in functie de masa de aer care trece prin senzor. Senzorul are integrat un circuit electronic care transforma curentul electric intr-o tensiune electrica cu valori intre 0 si 5V. Aceasta informatie este transmisa calculatorului de injectie care, cu ajutorul caracteristicii senzorului, transforma tensiunea electrica inapoi in masa de aer si o utilizeaza la calculul parametrilor injectiei. Pe langa informatia de masa de aer, senzorul mai transmite si informatia de temperatura a aerului din admisie. Senzorul de temperatura al aerului din admisie este integrat in senzorul de masa de aer.

(continuarea in nr. 06 / 2015 al revistei AutoTehnica)

 

 

 

About xmeditor

Check Also

DISTRIBUTIA VARIABILA

Inca din secolul XIX au fost folosite astfel de sisteme la motoarele cu aburi, prin …