Home / Colectia 2015 / MODUL DE FUNCTIONARE AL AMBREIAJULUI PENTRU TRANSMISIILE MANUALE

MODUL DE FUNCTIONARE AL AMBREIAJULUI PENTRU TRANSMISIILE MANUALE

Echiparea automobilelor cu cutii de viteze manuale sau automate depinde in principal de tara in care se comercializeaza automobilul respectiv. De exemplu in Europa aproximativ 70% din automobile sunt oferite spre vanzare cu cutii de viteze manuale. La polul opus se afla regiunea NAFTA (America de Nord, Canada si Mexic) si Japonia in care automobilele cu cutii automate reprezinta 84%, respectiv 70%, din totalul de automobile.

In cazul automobilelor echipate cu cutii de viteze manuale este indispensabila utilizarea unui ambreiaj. Acesta este pozitionat intre motor si cutia de viteze si are doua functii majore:

1. permite intreruperea fluxului de putere dintre motor si cutia de viteze;
2. permite cuplarea progresiva a motorului la cutia de viteze in timpul demarajului

Ambreiaj montat pe motor

1_pozitionare_ambreiaj1. bloc motor
2. volanta motorului
3. discul de ambreiaj
4. placa de presiune
5. arc diafragma

 

 

 

 

 

Intreruperea fluxului de putere dintre motor si cutia de viteze, in cazul in care o treapta de viteza este cuplata, este necesara in momentul in care turatia motorului tinde sa scada sub turatia de mers incet in gol (ralanti) pentru a preveni calarea motorului. De asemenea, schimbarea treptelor de viteza se face fara sarcina (fara flux de putere intre motor si roti) deci este necesara decuplare motorului de cutia de viteze prin intermediul ambreiajului.
Kit de ambreiaj ZF

2_kit_ambreiaj_ZF_Sachs1. discul de ambreiaj;
2. carcasa cu placa de presiune;
3. arcul diafragma;
4. rulmentul de presiune.

 

 

 

 

 

Majoritatea automobilelor cu cutii manuale sunt echipate cu ambreiaje mecanice (de frictiune), monodisc(frecarea se realizeaza prin intermediul unui singur disc de ambreiaj), cu frecare uscata (fara ulei), actionate mecanic (cablu) sau hidraulic (fluid de lucru).

Cum functioneaza un ambreiaj? Explicatia este facuta cu ajutorul imaginii de mai jos. Cand este apasata pedala de ambreiaj, rulmentul de presiune (7) actioneaza asupra partii interioare a arcului diafragma (5) care prin intermediul stifturilor (10) ridica placa de presiune (4) de pe discul de ambreiaj (3). Astfel se intrerupe legatura dintre arborele cotit (1) si arborele de intrare in cutia de viteze (6).

Ansamblul format din arbore cotit (1), volanta (2), carcasa (8), arcul diafragma (5) si placa de presiune(4) se rotesc impreuna, cat timp motorul este pornit. in cazul in care ambreiajul este cuplat miscarea se transmite mai departe, prin intermediul discului de ambreiaj (5), catre arborele de intrare in cutia de viteze (6).

Elementele componente ale unui ambreiaj

3_componente_ambreiajA. ambreiaj cuplat;
B. ambreiaj decuplat.
1. arbore cotit
2. volanta
3. disc de ambreiaj
4. placa de presiune
5. arc diafragma
6. arbore de intrare in cutia de viteze
7. rulment de presiune
8. carcasa
9. inele de reazem
10. stift de fixare
11. stift de fixare
Discul de ambreiaj (vezi foto de mai jos) este compus dintr-o garnitura de frictiune (1) care este fixat pe discul metalic (2) prin intermediul niturilor. De retinut ca exista doua discuri metalice, unul pe care este fixata garnitura de frictiune (1) si altul care este fixat pe butucul canelat (4). intre aceste doua discuri miscarea de rotatie se transmite prin intermediul arcurilor elicoidale (3) care au rolul de a prelua socurile mecanice in momentul cuplarii ambreiajului. Butucul canelat (4) se monteaza pe arborele de intrare in cutia de viteze care, cu ambreiajul cuplat, preia miscarea de la arborele cotit al motorului cu ardere interna.
Componentele unui disc de ambreiaj

5_disc_de_frictiune1. garnitura de frictiune;
2. disc metalic;
3. arcuri elicoidale;
4. butuc canelat.

 

 

 

 

 

 

(continuarea in NR. 05 / 2015 al revistei AutoTehnica)

About xmeditor

Check Also

DISTRIBUTIA VARIABILA

Inca din secolul XIX au fost folosite astfel de sisteme la motoarele cu aburi, prin …