Home / Colectia 2015 / MOTORUL 1.4 TSI DUAL-CHARGING DE LA VW

MOTORUL 1.4 TSI DUAL-CHARGING DE LA VW

Majoritatea automobilelor supraalimentate utilizeaza turbo-compresoare pentru cresterea presiunii aerului din admisie. Unul din dezavantajele turbo-compresoarelor este intarzierea la apasarea pedalei de acceleratie, asa numitul “turbo-lag”. Pe de alta parte, pentru comprimarea aerului, se mai pot utiliza si compresoarele mecanice antrenate direct de motorul cu ardere interna.

 

Dezavantajul acestora consta in puterea consumata de la motorul cu ardere interna, mai ales la turatii ridicate.

 

 

image001

 

VW este primul constructor care a combinat ambele sisteme de supraalimentare pentru motorul de 1.4 pe benzina cu injectie directa. in acest mod motorul beneficiaza de avantajele fiecarui sistem de supaalimentare, in functie de regimul de functionare al motorului.

 

 

 

 

Motorul 1.4 TSI Dual-charging de la VW

Cele doua sisteme de supraalimentare sunt conectate in serie, aerul admis in motor fiind comprimat succesiv, mai intai de compresorul mecanic si apoi de turbo-compresor. Fluxul de aer pentru a ajunge in motor trece prin filtrul de aer, compresor mecanic, turbo-compresor si radiator (intercooler).

image003

Circuitul de aer al motorului 1.4 TSI Dual-charging de la VW

1. filtru de aer
2. compresor mecanic
3. cureaua de antrenare a compresorului
4. supapa de reglare a presiunii compresorului
5. ambreiaj electromagnetic
6. galeria de admisie
7. obturator admisie aer
8. radiator (intercooler)
9. galeria de evacuare
10. curea de accesorii
11. supapa de descarcare a gazelor de evacuare (waste-gate)
12. turbo-compresor
13. turbina
14. supapa de descarcare a aerului comprimat (blow-off valve, pop-off valve)

Compresorul mecanic este activat la cerere prin intermediul unui ambreiaj electromagnetic comandat de unitatea electronica de control a motorului. Ambreiajul este localizat pe fulia pompei de apa si printr-o curea antreneaza arborele de intrare in compresor. Raportul de transmitere intre motor si compresor este 1:5, astfel la o rotatie completa a arborelui cotit compresorul efectueaza 5 rotatii, turatia maxima ajungand la valoarea de 17500 rot/min.image005

Compresorul mecanic Eaton generatia 5

Compresorul mecanic este produs de Eaton si face parte din generatia 5. Controlul presiunii aerului se face cu ajutorul unei supapei de reglare, presiunea maxima absoluta de supraalimentare fiind de 1.75 bari.

Turbo-compresorul este integrat in galeria de evacuare a motorului. Geometria turbinei este fixa, presiunea maxima a compresorului fiind limitata de o supapa de refulare (waste-gate). Pentru a preveni supraincalzirea turbo-compresorul este racit cu lichid. Sistemul este dotat cu o pompa electrica care poate functiona si dupa oprirea motorului pentru a asigura racirea grupului turbo-compresor. Grupul turbo-compresor si galeria de admisie au fost proiectate pentru a rezista temperaturilor extreme de pina la 1050 °C.image007

Turbo-compresorul motorului 1.4 TSI Dual-charging de la VW

1. actionarea pneumatica a supapei de descarcare a gazelor de evacuare (waste-gate)
2. actionarea electrica a supapei de descarcare a aerului comprimat (blow-off valve, pop-off valve)

Pe galeria de admisie, dupa turbo-compresor, este montata o supapa de descarcare (blow-off valve, pop-off valve). Aceasta, in cazul inchiderii bruste a obturatorului din admisie, reduce presiunea aerului din galerie pentru a prevenii scaderea rapida a turatiei compresorului si acumularea de contrapresiune.

Modurile de functionare ale sistemului de supraalimentare

In functie de regimul de lucru al motorului, sarcina si turatie, unitatea electronica de control calculeaza cantitatea de aer necesara pentru obtinerea cuplului motor cerut de conducatorul auto. Turbo-compresorul functioneaza (se roteste) indiferent de valoarea turatiei motorului. La turatii mici insa, datorita vitezei reduse a gazelor de evacuare, presiunea aerului comprimat este insuficienta.image009

Modurile de functionare ale sistemului de supraalimentare al motorului 1.4 TSI Dual-charging de la VW

1. zona de functionare continua a compresorului mecanic
2. zona de functionare a turbo-compresorului cu suport din partea compresorului mecanic
3. zona de functionare doar a turbo-compresorului
4. zona de functionare ca motor aspirat

 

(continuarea in nr. 05 / 2015 al revistei AutoTehnica)

About xmeditor

Check Also

DISTRIBUTIA VARIABILA

Inca din secolul XIX au fost folosite astfel de sisteme la motoarele cu aburi, prin …