Home / Colectia 2015 / TRANSMISIA AUTOMATA CU 9 TREPTE – ZF9HP

TRANSMISIA AUTOMATA CU 9 TREPTE – ZF9HP

La salonul international de motoare IAA din 2011, compania ZF Friedrichshafen AG a prezentat o noua transmisie automata, codificata 9HP, disponibila in productie de serie pentru automobilele cu motoare dispuse transversal. Conceptul transmisiei fusese prezentat inca din 2009.

 

 

Transmisia automata ZF 9HP

La baza proiectarii transmisiei automate ZF9HP au stat urmatorele criterii tehnice:
• scaderea consumului de combustibil al automobilului prin imbunatatirea randamentului global al transmisiei si prin utilizarea mai eficienta a cuplului motor
• cresterea performatelor dinamice ale automobilului prin reducerea timpilor de schimbare a treptelor
• imbunatatirea comfortului la bordul automobilului prin efectuarea fara soc a schimbarilor de trepte
Reducerea consumului de combustibil se poate face prin utilizarea unor transmisii cu gama de variatie a rapoartelor mai larga. De asemenea, daca saltul intre trepte este mai redus, comfortul in timpul schimbarii treptelor se imbunatateste, deoarece diferenta de turatie a arborelui de iesire din cutie, intre doua trepte adiacente, se reduce.image002

Comparatie rapoarte de transmitere: 6HP (6 trepte), 8HP (8 trepte) si 9HP (9 trepte)image003

Comparatia saltului intre trepte: 6HP (6 trepte), 8HP (8 trepte) si 9HP (9 trepte)

Transmisiile automate precedente cu 7 (Mercedes Benz 7G-tronic) sau 8 (ZF8HP) trepte sunt destinate exclusiv automobilelor cu tractiune pe puntea din spate sau integrala, fiind dispuse longitudinal. ZF9HP este prima transmisie automata cu 9 trepte destinata automobilelor cu tractiune pe puntea din fata, cu motor dispus transversal. Exista, de asemenea, o versiune de transmisie automata ZF9HP si pentru automobilele cu tractiune integrala.image004

Mecanismul cu roti dintate planetare al transmisiei automate ZF9HP

Montarea transmisiei automate pe puntea din fata limiteaza dimensiunile exterioare ale acesteia, mai ales in ceea ce priveste lungimea. Din acest motiv pentru ZF9HP s-a optat pentru utilizarea a doua mecanisme planetare simple si a unui mecanism planetar dublu (format din doua mecanisme planetare simple suprapuse), care permit reducerea lungimii totale in detrimentul inaltimii.image005

Dimensiunile transmisiei automate 9HP48

Cutia de viteze 9HP utilizeaza in total 4 mecanisme planetare simple si 6 mecanisme de cuplare: 2 mecanisme cu craboti, 2 ambreiaje multidisc si 2 frane multidisc. Gama de variatie a rapoartelor este de 9.79, ceea ce permite optimizarea punctului de functionare al motorului termic pentru reducerea consumului de combustibil. Randamentul transmisiei este de 97%, in fiecare treapta.image006

Transmisia automata ZF9HP – componente
1. baie de ulei
2. hidrotransformator (convertizor de cuplu)
3. carcasa
4. frana multidisc D
5. frana multidisc C
6. ambreiaj multidisc B
7. cuplaj de craboti A
8. cuplaj de craboti F
9. ambreiaj multidisc E
10. diferential

(continuarea in nr. 03 / 2015 al Revistei AutoTehnica)

About xmeditor

Check Also

DISTRIBUTIA VARIABILA

Inca din secolul XIX au fost folosite astfel de sisteme la motoarele cu aburi, prin …