Home / Colectia 2015 / SISTEMELE DE MONITORIZARE A PRESIUNII AERULUI DIN ANVELOPE (TPMS)

SISTEMELE DE MONITORIZARE A PRESIUNII AERULUI DIN ANVELOPE (TPMS)

 

Presiunea aerului din anvelope are o importanta deosebita asupra sigurantei active a automobilului cat si a consumului de combustibil. Daca presiunea din anvelopele unui automobil este sub limita specificata de constructor, in timpul deplasarii automobilului, anvelopele se vor deforma excesiv.

 

 

Acesta deformare conduce la cresterea temperaturii anvelopei precum si la reducerea aderentei transversale. in cazuri extreme, mai ales daca anvelopa este la limita duratei de viata, aceasta se poate dezintegra.

Anvelopele cu presiunea aerului scazuta cauzeaza instabilitatea automobilului in viraje datorita pierderii aderentei. in plus, pe suprafete umede distanta de franare pana la oprire, creste considerabil.
De asemenea, deformarea excesiva a anvelopei conduce la cresterea rezistentei la rulare. Din acest motiv consumul de combustibil va creste simtitor in cazul in care se ruleaza cu anvelope cu presiunea aerului sub limita specificata de constructor.BORD

Afisarea informatiilor legate de presiunea din anvelope pe bordul automobilului
In anii ’90 in SUA au avut loc o serie de incidente soldate cu 250 de morti si peste 3000 de raniti datorita unor probleme legate de un anumit tip de anvelope. Companiile implicate in acest incident sunt Ford si Firestone. Automobilele Ford Explorer echipate cu anvelope Firestone au fost implicate intr-o serie de incidente datorita dezintegrarii anvelopelor in timpul rulajului. Dezintegrarea anvelopelor s-a datorat presiunii insuficiente a aerului combinata cu rularea la viteze mari si temperaturi exterioare ridicate.

In urma acestor evenimente organismul care se ocupa cu siguranta traficului rutier din SUA (NHSTA – National Highway Traffic Safety Administration) a impus o serie de reglementari pentru a preveni accidentele automobilelor datorate presiunii incorecte din anvelope.

Reglemetarile au fost incluse intr-un document numit TREAD (Transportation Recall Enhancement, Accountability and Documentation). Documentul, adoptat de congresul SUA in anul 2000, printre altele, impune constructorilor de automobile utilizarea de sisteme care sa monitorizeze presiunea aerului din anvelope. Aceste sisteme se numesc TPMS (Tire Pressure Monitoring System), iar reglementari se aplica automobilelor precum si autovehiculelor de transport persoane.

7_martor_TPMS

 

Martorul din bordul automobilului utilizat de TPMS pentru avertizarea conducatorului auto

 

Actul TREAD contine o serie de reglementari care se impun sistemelor de monitorizare a presiunii dinanvelope (TPMS):
• automobilele noi trebuie sa fie echipate cu senzori care monitorizeaza presiunea aerului din toate cele patru anvelope (anvelopa de rezerva nu este obligatori sa fie monitorizata)
• sistemul TPMS trebuie sa fie activ la punerea contactului motorului
• in cazul in care presiunea din anvelope scade cu mai mult de 25% din valoarea specificata de constructor, sistemul TPMS trebuie sa avertizeze conducatorul auto
• sistemul TPMS trebuie sa avertizeze conducatorul auto prin aprinderea unui martor luminos din bordul automobilului
• martorul TPMS trebuie sa ramana aprins pana cand presiune din anvelopele cu probleme este adusa la valoarea nominala
• sistemul TPMS trebuie sa fie diagnosticat si sa alerteze conducatorul auto cand nu functioneaza in parametrii nominali
• manualul de utilizarea al automobilului trebuie sa avertizeze conducatorul auto cu privire la utilizarea unor anvelope care nu sunt echipate pentru TPMS

BORD2

Afisarea informatiilor legate de presiunea din anvelope pe bordul automobilului

Monitorizarea si mentinerea presiunii aerului din anvelope la valorile nominale are impact asupra sigurantei automobilului si a consumului de combustibil. Anvelopele cu presiunea nominala, comparativ cu cele slab presurizate:
• imbunatatesc maniabilitatea si stabilitatea automobilului
• reduc distanta de franare
• reduc riscul acvaplanarii
• se uzeaza mai greu si au durata de viata mai mare
• reduc consumul de combustibil
• reduc riscul aparitiei accidentelor

Tipurile de sisteme de monitorizare a presiunii aerului din anvelope

Primele sisteme de monitorizare a presiunii din anvelope au fost utilizate in Europa ca sisteme optionale pentru automobilele de lux incepand cu anii 1980. Primul automobil echipat cu TPMS a fost Porsche 959 in 1986. La mijlocul anilor 90, in SUA, Chevrolet Corvette este comercializat cu TPMS. in 1999 grupul PSA (Peugeot – Citroen) echipeaza Peugeot 607 cu TPMS. Un an mai tarziu, in 2000, Renault lanseaza Laguna II avand in echipamentul standard sistem TPMS.

Exista doua tipuri de sisteme de monitorizare a presiunii aerului din anvelope:
– indirecte (iTPMS)
– directe (dTPMS)

(continuarea in nr. 01 / 2015 al revistei AutoTehnica)

About xmeditor

Check Also

DISTRIBUTIA VARIABILA

Inca din secolul XIX au fost folosite astfel de sisteme la motoarele cu aburi, prin …