Home / Colectia 2015 / Canistra de carbon activ (EVAP) – mod de functionare

Canistra de carbon activ (EVAP) – mod de functionare

Gazele de evacuare ale unui motor cu ardere interna contin emisii poluante cu efect nociv asupra mediului si al oamenilor. La motoarele pe benzina, o sursa de poluare cu hidrocarburi, pe langa gazele de evacuare, o reprezinta emisiile evaporative. Acestea sunt de fapt vapori de benzina eliberati in atmosfera datorita neetanseitatii sistemului de alimentare cu combustibil.
Pentru a reduce la zero emisiile evaporative ale motoarelor pe benzina, incepand cu 1970, in SUA, automobilele au fost cu sisteme de control al emisiilor evaporative (EVAP). De asemenea automobilele europene omologate EOBD sunt echipate cu sisteme EVAP.
Aceste sisteme capteaza si stocheaza vaporii de benzina, care sunt introdusi ulterior in galeria de admisie a motorului. De asemenea, circuitul de alimentare cu combustibil a devenit etans, nefiind permisa nici o scapare a vaporilor de benzina.

Componentele sistemului de control a emisiilor evaporative

3_sistem_EVAP

Circuitul de alimentare cu combustibil si sistemul de control al emisiilor evaporative (EVAP)

1. buson rezervor (inchis etans)
2. rezervor combustibil (lichid)
3. rezervor combustibil (vapori)
4. pompa combustibil
5. separator lichid-vapori
6. senzor de presiune a vaporilor de benzina
7. regulator de presiune combustibil
8. rampa de combustibil
9. conducta de ventilare
10. supapa de ventilare cu aer atmosferic
11. canistra de carbon activ
12. conducta de purjare
13. supapa de purjare
14. galerie de admisie
15. clapeta obturatoare
16. calculator de injectie

Rezervorul de combustibil (2) este etans si prevazut cu un volum de expansiune necesar pentru a permite benzinei sa se evapore la cresterea temperaturii. Busonul (1) ce inchide conducta de alimentare a rezervorului este de asemenea etans. Unele modele mai vechi de automobile au buson cu supapa de ventilare interna, care permitea patrunderea aerului din exterior in rezervor.

4_supapa_purjare_EVAP

Supapa de purjare a canistrei de carbon activ

In partea superioara a rezervorului de combustibil este prevazut un separator lichid-vapori (5) care permite doar vaporilor de benzina sa patrunda in conducta de ventilare (9). In cazul rasturnarii automobilului, separatorul previne patrunderea combustibilului lichid in canistra de carbon. Altfel, carbonul activ se poate contamina si canistra trebuie inlocuita.
Componenta principala a sistemului de control al emisiilor evaporative este canistra de carbon activ (11). Aceasta contine granule de carbon care absorb vaporii de benzina. Granulele de carbon nu necesita intretinere si sunt active pe intreaga durata de viata a automobilului.
Sistemul functioneaza in modul urmator:
• vaporii de benzina (3) trec prin separatorul lichid-vapori (5), parcurg conducta de ventilare (9) si ajung in canistra de carbon (11), unde sunt stocati
• supapa de ventilare (10), controlata de calculatorul de injectie (16), este deschisa si permite aspirarea de aer atmosferic; supapa se inchide doar in momentul in care se face diagnosticarea sistemului la etanseitate;
• in anumite conditii de functionare ale motorului, supapa de purjare (13) se deschide iar vaporii de benzina captati in canistra de carbon parcurg conducta de purjare (12), de unde ajung in galeria de admisie (14) si introdusi in cilindri.

5_supapa_ventilare_EVAP

Supapa de ventilare a sistemului de control al emisiilor evaporative

 

(continuarea in nr. 01 / 2015 al revistei AutoTehnica)

 

About xmeditor

Check Also

DISTRIBUTIA VARIABILA

Inca din secolul XIX au fost folosite astfel de sisteme la motoarele cu aburi, prin …