Home / Colectia 2014 / VEHICULE ELECTRICE

VEHICULE ELECTRICE

Pe data de 9 Iunie 2009, la Tokyo, Mitsubishi Motors a dezvaluit noua generatie de vehicul electric Mitsubishi i-MiEV (Mitsubishi innovative Electric Vehicle). Comercializarea catre companii, autoritati guvernamentale si locale a fost prevazuta pentru Iulie 2009. Vanzarea catre persoane fizice a automobilului a debutat in Aprilie 2010.

 

masina1

Automobilul electric Mitsubishi i-MiEV reprezinta rezultatul a 40 de ani de cercetare si dezvoltare, realizate de Mitsubishi Motors, in domeniul automobilelor electrice. Conform oficialilor Mitsubishi, i-MiEVreprezinta o solutie viabila la multiplele incercari la care este supus automobilul, legat de poluarea mediului, incalzirea globala si epuizarea rezervelor de petrol.

masina 2

Peugeot iOn                                                                                                                                                           Datorita colaborarii intre grupul PSA si Mitsubishi, in Europa, Mitsubishi i-MiEV este comercializat si sub emblema Peugeot iOn si Citroen C-Zero. Practic este acelasi automobil, diferentele fiind notabile doar la cateva elemente de caroserie.

masina3

Citroen C-Zero                                                                                                                                                                     Mitsubishi i-MiEV face parte din clasa de vehicule cu emisii poluante zero (ZEV), emisiile de CO2 din timpul rularii fiind de asemenea nule. Chiar daca se iau in considerare emisiile produse pentru generarea energiei electrice, necesare propulsarii automobilului, nivelul emisiilor de CO2 se situeaza la o treime, comparativ cu un automobil cu motor termic din aceeasi clasa.

Economicitateaexploatariiautomobiluluii-MiEV se datoreaza faptului ca acesta utilizeaza in totalitateenergie electrica ca sursa de energie. Costul energiei electrice depinde in mare masura de tarifele companiei ce furnizeaza energia, care se poate reduce aditional in cazul in care incarcarea bateriilor se face in perioade de consum mic (in timpul noptii).

masina 4

Mitsubishi i-MiEV – componentele sistemului de tractiune si alimentare cu energie
1. baterie
2. masina electrica (motor/generator)
3. invertor
4. incarcator energie electrica
5. priza incarcare lenta (casa)
6. priza incarcare rapida (statie)

 

baterie1Baterie Mitsubishi i-MiEV
Sursa de energiepentru Mitsubishi i-MiEV provin dintr-o baterie Li-ion. Acesta este de capacitate mare, compusa din 22 module ce insumeaza 88 de celule conectate in serie. Fiecare celula genereaza 3.7 V, tensiunea la bornele bateriei fiind de 330 V.

baterie2

Mitsubishi i-MiEV – celula baterie Foto: Mitsubishi i-MiEV – modul baterie

Bateria este instalata in partea centrala a automobilului, sub podeaua. Din acest motiv centrul de greutate al automobilului este scazut, ceea ce-i confera automobilului stabilitate si maniabilitate ridicata, mai ales in viraje.

componente baterie

Mitsubishi i-MiEV – componente baterie                                                                                                                          Datorita utilizarii propulsor electric, nivelul zgomotului generat de i-MiEV este foarte redus. De asemenea, cu ajutorul caracteristicilor de tractiune ale motorului electric (cuplu motor maxim la turatii joase),Mitsubishi i-MiEV ofera performante dinamice deosebite, raspuns rapid in acceleratie, peste nivelul obtinut de un automobil similar, din aceeasi clasa propulsat de un motor termic.

motor electricMotor electric Mitsubishi i-MiEV
Motorul electric este sincron, cu magneti permanenti. Acesta genereaza 180 Nm intre 0 – 2000 rot/min si o putere maxima constanta de 67 CP intre 2500 – 8000 rot/min. Motorul functioneaza si ca generator de curent electric. Cand automobilul incetineste (in regim de rulare libera fara acceleratie sau franare) motorul devine generator si transforma energia cinetica a automobilului in energie electrica, care este ulterior stocata in baterii.
4-Mitsubishi-i-MiEV

Mitsubishi i-MiEV – levierulschimbatorului de viteze
Datoritacuplului motor generos disponibil din momentul pornirii, i-MiEV nu are nevoie de cutie de viteze in trepte. in schimb utilizeaza un singur raport de demultiplicare, legatura mecanica a motorului cu rotile motoare (spate) fiind permanenta.
Pentru mersul inainte levierul selector de viteze permite selectarea a trei pozitii, fiecare fiind specifica unui mod de conducere:                                                                                                                                                        D (Dynamic) – motorul este exploatat la cuplul maxim, raspunsul la acceleratii este rapid; acest mod este utilizat in cazul in care se doreste utilizarea performantelor dinamice maxime ale motorului
Eco (Economy) – puterea maxima este limitata pentru a reduce consumul de energie electrica; acest mod este utilizat pentru obtinerea autonomiei maxime a automobilului
B (Brake) – permite obtinerea puterea electrica generata in regim de franare; acest mod se utilizeaza pentru maximizarea energiei recuperate prin franare.

(continuarea in nr. 09 / 2014 al Revistei AutoTehnica)

 

About xmeditor

Check Also

COMPONENTA SI FUNCTIONAREA AMBREIAJULUI

Ambreiajul este inclus in transmisia automobilului in scopul compensarii principalelor dezavantaje ale motorului cu ardere …