Home / Colectia 2013 / CONSTRUCTIA SI FUNCTIONAREA FRANEI DE MANA ELECTROMECANICE

CONSTRUCTIA SI FUNCTIONAREA FRANEI DE MANA ELECTROMECANICE

Rolul franei de mana electromecanica este acela de a infrana deplasarea autoturismului pe durata stationarii acestuia. Aceasta indeplineste o cerinta de baza a constructorilor si anume, este un sistem secundar independent de franare al vehiculului, oferind un confort sporit in utilizare, fata de sistemul clasic.

 

 

Proiectarea si functionarea franelor de parcare electromecanice
63BMW si Audi folosesc sisteme cu un design substantial diferit. Frana de parcare electromecanica (EMP) ce echipeaza Audi A8, are un motor electric ce controleaza un ax care actioneaza direct pe sistemele de frana ale puntii spate. La autoturismele BMW, un motor electromecanic actioneaza cablul ce controleaza actionarea servo franei cu tambur dublu. Mecanismul franei de parcare Audi consta intr-o unitate de curent continuu, o unitate vibratoare, precum si un ax. Componentele sunt montate direct pe etrierele de frana spate si transforma miscarea circulara al unitatii in mici curse ale pistonului de frana. O curea de transmisie asigura energia necesara functionarii unitatii vibrante. La acest punct, viteza motorului de actionare este redusa pentru prima oara. Dantura curelei de transmisie reduce viteza cu un factor de 1:3. Mecanismul unitatii vibrante reduce si mai mult viteza. La sfarsitul transmisiei, viteza este redusa cu un factor de 147, comparativ cu viteza originala a motorului. Un ax, care este antrenat direct de unitatea vibratoare, transforma miscarea circulara intr-o miscare de ridicare. Pistonului de frana gazduieste un cilindru care poate culisa in interiorul carcasei pistonului. Pentru a impiedica rotirea cilindrului din interiorul pistonului, carcasa acestuia este fixata in doua puncte. La capatul din fata al cilindrului exista o piulita montata prin presare, care incepe sa se miste pe axul tamburul cand axul se invarte. Un senzor Hall masoara numarul de rotatii efectuate de catre unitatea de curent continuu si transfera rezultatul unitatii de control electronic care are rolul de a calcula lungimea miscarii de ridicare.
Atunci cand frana de parcare este actionata, miscarea circulara a axului conduce piulita in fata. Cilindru este fabricat pentru a exercita o forta asupra pistonului de frana ce apasa placutele de frana asupra discului de frana. Cand frana de parcare este eliberata, piulita se intoarce pe ax si presiunea este eliminata din pistonul de frana. Dupa o franare normala, O-ring -ul revine la forma normala si pistonul
de frana poate reveni in pozitia initiala.64

Pentru a realiza un sistem complet, componentele de mai sus sunt completate de o unitate de control cu senzor unghiular de inclinare, lampile de control si comutatorul de frana de pe consola centrala.
Pentru a activa frana de parcare, comutatorul este tras, iar pentru a elibera frana, comutatorul este impins in jos. Lampile de control de pe tabloul de bord confirma activarea sau dezactivarea franei de mana. O caracteristica speciala este ca frana de parcare poate fi actionata chiar si atunci cand motorul este oprit. Cu toate acestea, pentru a elibera frana, contactul trebuie sa fie cuplat.

Functiile de frana de parcare electromecanica
Frana de parcare electromecanica ofera urmatoarele functii:
• frana de parcare;
• franarea de urgenta dinamica;
• asistenta la plecarea din rampa;
• controlul uzurii placutelor de frana.

(continuarea in nr. 11-12 al revistei AutoTehnica)

About xmeditor

Check Also

FUNCTIONAREA SI DIAGNOZA CALCULATORULUI DE INJECTIE

  Motoarele moderne utilizate pentru propulsarea automobilelor, pe benzina sau diesel, sunt controlate in totalitate de …