Home / Colectia 2013 / FUNCTIONAREA DEBITMETRULUI DE AER

FUNCTIONAREA DEBITMETRULUI DE AER

  Motoarele cu ardere interna pentru automobile functioneaza pe baza arderii unui amestec aercombustibil. Functionarea cu o anumita imbogatire a amestecului aer-combustibil se poate face
numai daca se cunoaste masa de aer care intra in cilindru.

 

 

La motoarele termice masa de aer se poate determina in doua moduri: prin utilizarea unui senzor de masa de aer (MAF) sau a unui senzor de presiune aer admisie (MAP) combinat cu un senzor de

temperatura aer admisie.

23Senzorul de masa de aer masoara cantitatea de aer care intra in cilindri. La motoarele pe benzina acesta informatie este utilizata pentru a determina cantitatea de combustibil ce trebuie injectata, iar la motoarele diesel pentru a calcula cantitatea de gaze arse reintroduse in cilindri de sistemul EGR.
In cazul motoarelor pe benzina, functionarea cu amestec stoichiometric este cruciala pentru a asigura randamentul optim al catalizatorului pe trei cai. Motorul pe benzina functioneaza in bucla deschisa doar cu informatia de la senzorul de masa de aer iar in bucla inchisa si cu informatia de la sonda lambda.

In timpul functionarii in bucla deschisa (open loop), calculatorul de injectie primeste informatia de la senzorul de masa de aer si pe baza acesteia calculeaza cantitatea de combustibil ce va fi injectata in cilindru pentru a obtine amestecul aer-combustibil dorit. Se numeste bucla deschisa deoarece calculatorul de injectie nu stie daca imbogatirea reala a amestecului a fost cea dorita, acesta nu are „feedback” de la motor. Pentru a inchide bucla de control, sau mai bine spus pentru a functiona in bucla inchisa (closed loop), calculatorul de injectie se foloseste de informatia de la sonda lambda care masoara cat oxigen a ramas in gazele de esapament dupa ardere. Cu informatia aditionala de la sonda lambda, calculatorul de injectie aplica corectii de calcul asupra cantitatii de combustibil injectata pentru a obtine exact amestecul aer-combustibil dorit.
24

Senzorul de masa de aer se monteaza pe galeria de admisie a motorului, intre filtrul de aer si clapeta obturatoare. La motoarele pentru automobile se utilizeaza doua tipuri de senzori de masa de aer: cu fir cald (hot wire) sau cu pelicula calda (hot film). Chiar daca constructiv cei doi senzori sunt diferiti, principiul de functionare este acelasi.

 

 

 

 

(continuarea in nr. 06 / 2013 al revistei AutoTehnica)

About xmeditor

Check Also

INJECTORUL- FUNCTIONAREA SI REMEDIEREA DEFECTELOR

  Injector este o supapa care injecteaza carburantul la motoarele cu ardere interna, fie in …