Home / Colectia 2014 / Motorul diesel 1.6 dCi 130 CP Energy de la Renault

Motorul diesel 1.6 dCi 130 CP Energy de la Renault

Noul motor diesel de 1.6 litri dCi (R9M) este rezultatul politicii aliantei Renault-Nissan de reducere a capacitatii cilindrice a motoarelor, simultan cu cresterea performantelor acestora. „Downsizing” este termenul utilizat în industria automobilelor pentru reducerea cilindreei, concomitent cu cresterea puterii motorului.

Aproximativ 75% din cele 264 de componente ale motorului R9M sunt de conceptie noua. În acelasi timp în jur de 25% de componente sunt împrumutate de la propulsorul de 2.0 litri dCi (M9R), recunoscut pentru calitate si fiabilitate.
Puterea maxima a propulsorului R9M este de 130 CP, disponibili la 4000 rot/min, iar cuplul maxim de 320 Nm începe de la 1750 rot/min si se mentine constant pîna la aproximativ 2200 rot/min.

2_1.6_dCi_130_Energy_curba_cupluMotorul diesel 1.6 130 dCi Energy – curbele de cuplu si putere
Sursa: Renault

Primele automobile din gama Renault echipate cu motorul R9M sunt MPV-urile Scenic si Grand Scenic. Din gama Nissan, Qashqai este crossvover-ul care va fi echipat cu 1.6 dCi Energy. Cu un consum de 4.4l/100km si emisii CO2 de 115g/km acestea se impun în topul automobilelor cu cel mai scazut consum de combustibil.
Fiabilitatea propulsoarelor 1.6 dCi 130 Energy (R9M) este întarita datorita distributiei pe lant si a filtrului de particule care nu necesita întretinere. Motoarele sunt produse la fabrica Renault din Cleon, Franta, specializata pe productia de motoarelor diesel de top ale aliantei.
R9M, 1.6 dCi, este primul motor Renault-Nissan din gama Energy. Acesta va înlocui clasicul propulsor 1.9 dCi de 130 CP (F9Q). Cuplul generos al motorului R9M este disponibil în proportie de 80% de la turatii foarte joase, de 1500 rot/min.  În acelasi timp, pe ciclul de omologare NEDC, consumul de combustibil al motorului R9M este cu 20% mai mic, comparativ cu predecesorul motor diesel F9Q. De asemenea, pe acelasi ciclu, emisiile de CO2 au fost reduse cu 30g/km.

Arhitectura de motor “patrat”

3_1.6_dCi_130_Energy_cursa_piston

Motorul Energy 1.6 dCi a adoptat arhitectura “patrata”, împrumutata de la motoarele de F1. Un motor se numeste “patrat” atunci când cursa pistonului este similara cu diametrul cilindrului. La motorul R9M cursa pistonului este de 79.5 mm iar diametrul cilindrului de 80 mm. Avantajul unui motor “patrat” consta în posibilitatea de a utiliza supape cu diametru mai mare, care îmbunatatesc umplerea cilindrilor cu aer în timpul admisiei. Acest concept este utilizat la motoarele de F1 dar foarte rar în cazul motoarelor ce echipeaza autoturisme.

 

 

(Mai multe in Nr 04/2014 al revistei AutoTehnica)

About xmeditor

Check Also

COMPONENTA SI FUNCTIONAREA AMBREIAJULUI

Ambreiajul este inclus in transmisia automobilului in scopul compensarii principalelor dezavantaje ale motorului cu ardere …