Home / Colectia 2013 / ÎNTRETINEREA SI REPARAREA ELECTROMOTORULUI

ÎNTRETINEREA SI REPARAREA ELECTROMOTORULUI

Demarorul constituie principalul element al sistemului de pornire, el compuneandu-se dintr-un motor electric de curent continuu si un dispozitiv de cuplare.

Unul din dezavantajele motorului termic este imposibilitatea pornirii fara un sistem extern auxiliar. Un motor termic, pentru a fi pornit si a functiona în mod autonom, trebuie sa îndeplineasca anumite conditii:

  • -sa realizeze amestecul aer-combustibil
  • -sa realizeze o cursa de comprimare
  • -sa realizeze aprinderea (la motoarele pe benzina)
  • -turatia minima a motorului sa fie în jur de 100 rot/min

Pentru a putea obtine turatia minima de pornire este necesara utilizarea unui motor electric auxiliar care sa antreneze motorul termic. Acest motor se numeste demaror sau electromotor.

Demarorul functioneaza pe principiul cuplului rezultat din interactiunea câmpurilor magnetice, dintre stator si rotor imprimându-i acestuia din urma o miscare de rotatie, care prin pinionul sau, angreneaza coroana volantului, datorita mecanismului de cuplare, transmitând-o arborelui cotit pâna la pornire.

Sistemul complet de pornire al unui motor termic este compus din: motor electric de curent continuu alimentat de la bateria de acumulatori, angrenaj cu roti dintate, modul electronic de control ai cablaj. Utilizarea termenului de electromotor se datoreaza faptului ca demarorul (en: starter) este de fapt un motor electric de curent continuu.

5_demaror_explodat

 

1.carcasa 2.ansamblu pinion de angrenare, cuplaj unisens ai arc de revenire

3.rotor 4.stator (cu înfasurari) 5.suport perii 6.solenoid (bobina) de cuplare

 

Puterea consumata de demaror pentru pornirea motorului termic depinde în primul rând de temperatura exterioar?. Cu cât temperatura este mai scazuta cu atât turatia si cuplul de pornire trebuie sa fie mai mari. Vâscozitatea uleiului de lubrifiere si temperatura scazuta a aerului admis fac pornirea la rece mai dificila. Din acest motiv, pe perioadele cu vreme rece, fara o baterie de acumulatori în stare buna, pornirea este anevoioasa sau chiar imposibil?.

Un demaror este compus în principal dintr-un motor electric de curent continuu si un sistem de cuplare. Pentru pornirea motorului, demarorul se cupleaza cu roata dintata pozitionata pe volanta motorului prin intermediul unui pinion. Angrenarea dintre pinionului demarorului si coroana dintata a volantei nu este permanenta ci are loc doar în momentul pornirii.

 

 

Continuarea in nr 2/2013 al revistei Autotehnica

 

About xmeditor

Check Also

INJECTORUL- FUNCTIONAREA SI REMEDIEREA DEFECTELOR

  Injector este o supapa care injecteaza carburantul la motoarele cu ardere interna, fie in …