Home / Colectia 2012 / Caseta de directie – constructie si functionare

Caseta de directie – constructie si functionare

 La fel de indispensabila precum rotile si mo­torul pentru un autotu­rism, la fel de importanta ca si frâna in privinta  sigurantei, maniabilitatea (manevrabilitatea) unui autoturism depinde de sistemul de directie.

 

 

ZF Servotronic 21.Carcasa 2.Carcasa cilindrului 3.Cremaliera 4.Piston 5.Pinion 6.Bara de torsiune 7.Corpul valvei 8.Bucsa de control 9.Bieleta 10.Alimentarea cu ulei a canelurilor radiale 11.Alimentarea cu ulei a canelurilor 12.Marginea alimentarii cu ulei 13.Caneluri axiale 14.Canelurile de retur al uleiului 15.Muchia canalului de retur ulei din caneluri 16.Camera de retur a uleiului 17.Caneluri radiale 18.Caneluri radiale 19.Valva refulare presi­une si limitare debit 20.Pompa servodirectie 21.Rezervor pentru lichidul hidraulic al cilindrilor

 

… 

 

Caseta de directie electro-hidraulica (EHPS)

Beneficiile sistemului electro-hidraulic

 

De obicei, motorul mentine in functiune in permanenta pompa de directie. Ori­cum, acest aranjament nu este eficient din punct de vedere energetic. Datorita acestui fapt, ZF a dezvoltat sistemul de tip EHPS (Electro Hydraulic Power Steering) si blocul cu alimentare de la retea. Sistemul electric al autovehiculu­lui porneste ultimul, având ca rezultat economisirea energiei cu pâna la 75%, in functie de incarcare si de strategia de control. Bineinteles, toate avantajele specifice casetei de directie cremaliera- pinion si a celei de tip compact precum senzatia, precizia si siguranta, ramân in­tacte.

In plus fata de conservarea energiei, mai sunt si alte avantaje atunci când siste­mul de directie functioneaza indepen­dent de motorul cu combustie interna. Caseta de directie ramâne functionala chiar daca motorul se opreste. Sistemul de directie hidraulic poate fi livrat unui producator exact la timp ca fiind un modul al sistemului complet functional, testat pe deplin.

 

Power Pack-ul ZF

 

Power Pack-ul pe baza de electricitate a fost planificat ca un sistem modular. Se poate adapta la alte tipuri de aplicatii, fi­ind o unitate autonoma.

Datorita mai multor componente varia­bile, blocul cu alimentare de la retea se poate adapta unei palete mai mari de cerinte. Exista mai multe modalitati de reglaj al deplasarii in concordanta cu strategiile de control. Integrate in dispozitivul de control, acestea traduc informatiile introduse in cantitatea exacta de presiune necesara. Informatiile ar putea sa includa directia si viteza ve­hiculului, dar ar putea de asemenea sa se refere la circulatia energiei catre mo­torul electric sau la anumite informatii specifice ale autovehiculului solicitate de catre client. Rezervorul de fluid si bratele acestuia se adapteaza la mon­tare verticala si orizontala, prin urmare permitând utilizarea flexibila a spatiului.

 

ZF Servotronic 2

Design si functionalitate

Sistemul casetei de directie cremaliera pinion sau, daca e necesar cel de tip compact, poate servi ca baza pentru Servotronic 2. In acest caz este utilizata o valva rotativa modificata de la sistemul casetei de directie cremaliera-pinion. Prin introducerea electronicii moderne si a unui convertizor electro-hidraulic si prin modificarea valcei de directie, Servotronic 2 poate opera ca functie a vitezei instante a autovehicului in con­trast cu sistemele obisnuite de casete de directie.

O conditie necesara pentru utilizarea Servotronic 2 este reprezentata ori de un vitezometru electronic ori o unitate de control ABS corespunzatoare. Sem­nalele de viteza apartinând unuia dintre aceste doua dispozitive ajung la un dis­pozitiv de control electronic care poate fi ori o componenta separata ori poate fi integrat in sistemul electric al autove­hiculului. Microprocesorul din unitatea de control Servotronica analizeaza sem­nalele de viteza si le transforma in curent electric normal care activeaza converti- zorul electro-hidraulic. Convertizorul, atasat direct valvei, regleaza reactia hidraulica la valva rotativa si prin urmare, cuplul necesar functionarii casetei de directie.

Efortul cauzat de directie este relationat cu viteza autovehiculului, ceea ce inseamna ca este minim la viteze mici sau când autovehiculul stationeaza (in modul parcare). Din moment ce reactia hidraulica se schimba proportional cu viteza autovehiculului, este necesar un efort mai mare atunci când viteza creste. In consecinta, soferul se bucura de senzatia unei sosele mai bune la viteze mari, permitându-i sa conduca cu preci­zie. Un alt avantaj al Servotronic 2 este acela ca presiunea fluidului si a debitu­lui nu se va micsora niciodata. Acestea pot fi marite imediat in caz de urgenta atunci când corectii de directie bruste si neasteptate pot deveni necesare. Aceste caracteristici se combina pentru a asigura o precizie extraordinara la nivel inalt, siguranta si usurinta la directie.

 

Design

Designul este asemenea casetei de directie hidraulice cremaliera-pinion. Valva rotativa, adaptata pentru a co­respunde cerintelor Servotronic 2, controleaza fluidul presurizat nece­sar cresterii energetice. Componen­tele esentiale in designul valvei sunt reprezentate de rotorul valvei cu cel putin sase caneluri de control pe suprafata acestuia, si o bucsa de valva , conectata la pinion. Alezajul bucsei valvei contine caneluri axiale corespunzatoare.

Centrarea (pozitia neutra) a rotorului valvei se realizeaza in primul rând prin intermediul unei bare de torsiune , care conecteaza de asemenea rotorul valvei, pinionul si bucsa valvei. Sferele de ghidaj prismatic , dintre piesa centrala fixata in bucsa valvei si inchiderea cu arc a pis­tonului cu reactie , intaresc efectul de centrare (similar barii de torsiune pentru centrare) si ajuta la determinarea reactiei hidraulice. Pistonul cu reactie coaxial este conectat prin doua curse ale sfe­relor pozitionate axial la rotorul valvei.

 …

 

Continuarea in Nr. 1 /2012

 

About xmeditor